woensdag 14 april 2010

Beschrijving zwierig rokje !

Ik ga proberen uit te leggen hoe je dit rokje maakt. Ben niet zo super goed in uitleg geven dus als jullie iets niet begrijpen, vraag gerust ! Hupsakee daar gaan we !

Wat heb je nodig ?
* Tricot stof (het moet elastisch genoeg zijn anders geraak je er niet in ;))Aangezien dat het een zwierig rokje is heb je misschien wel iets meer dan 1 meter stof nodig. Ik kom net toe met 1 meter maar ben ook helemaal niet zo groot .

Het patroontje zelf is denk ik niet zo heel moeilijk om te tekenen maar het probleem is dat ik mijn patroon van een bestaand rokje heb overgetekend en versmalt want het was een volwassen rok. Ik zal proberen om het uit te leggen. Eerst en vooral meet je je taille en je heupwijdte. Als u taille bv 70 cm is en u heupwijdte is 96 cm is dan teken je op je patroon de helft van deze maten. Taille wordt 35 cm en heupwijdte wordt 48 cm. Je moet zelf een beetje zien hoe breed je de band maakt.
Voor het onderste deel plooi je het patroon van de band in twee (zie foto)
en dan moet je zelf kiezen hoe lang je het maakt en hoe breed. (let wel op : op deze foto is het onderste deel eigenlijk maar de helft van een stuk. Wanneer ik het stof knip leg ik mijn patroon op de stofvouw zo heb ik het onmiddellijk dubbel)


Het onderste stuk op deze foto is de taille, je moet er voor zorgen dat die op de stofvouw ligt. (Leg je stof dus dubbel) Teken overal 1 cm bij behalve dan aan de vouw daar hoef je niks te knippen. Dit herhaal je 2 keer zodat je dit bekomt ->






















Deze 2 stukken spelt je BINNENSTEBUITEN aan elkaar op deze manier zodat het bovenste en het onderste stuk open blijven.


Naai de zijkanten vervolgens op 1 cm. En draai de stof om.

















En nu het onderste deel: Leg je stof weer dubbel en leg je patroon met de juiste kant op de stofvouw en teken 1cm erbij, onderaan 2 cm. Herhaal dit nog een keer.




->




Als je deze dan open plooit Krijg je het volgende zie volgende foto). Daarom teken ik maar 1/4de rok op mijn patroon, ik leg de stof dubbel en doe dit 2 keer.



Zo, nu kan spelt je dit binnenstebuiten aan elkaar en naaien maar !




Om de band erin vast te naaien plooi je het onderste deel terug binnenstebuiten en spelt je de band in de bovenkant van de rok op 1 cm. (zie foto)



Wanneer het erin is genaaid is je rokje zo goed als klaar nog even de onderkant van je rokje omnaaien et Voilà !

22 opmerkingen:

  1. heel duidelijk uitgelegd horen, vindt de tailleband een mooie vorm hebben!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de uitleg! Nu moet 't me toch wel gaan lukken....!!;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai
    Ook ik ben via Dutch Apple op je blog terecht gekomen, ik ga je zeker volgen! Ik heb net maar weer de naaimachine van zolder gehaald dus ik kan nog heel wat van jou leren!

    Ga zo door!

    Groetjes
    Ebi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de tijd genomen om jouw uitleg eens goed te lezen en ik versta het :-)
    Ik ga er eentje maken met een paspeltje tussen.
    En eerst een geschikt stofje zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Emma en Mona : Ben blij dat de uitleg duidelijk is! Oh leuk als het af is een foto'ke he op je blog ?! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hihi, Hella, dat rokje ken ik... Ik heb er ook zo hangen. Ze zijn super leuk om te dragen en als het goeie tricot stof is, kan het ook tijdens de zwangerschap! Mag ik nog een klein tipje geven: voor de stevigheid (wat wel nodig is op zo'n dikke buik) leg je het bovenste deel best in de andere richting van de stof dan het onderste deel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohw ja je hebt gelijk, zeker als je het maakt wanneer je zwanger bent is dat inderdaad steviger. ;-) Merci voor de tip !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel mooi! Bedankt voor de duidelijk uitleg, die ga ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zal eerst geschikte stof moeten kopen! Ik heb nu enkel katoentjes in huis! Maar als die af is, en ik mijn buik intrek tijdens de fotoshoot, dan zet ik een foto op mijn blog met link naar jou blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze komt zeker nog van pas...mercikes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha, super rokjes hé...Ik heb er ook al , ik had er eentje gekocht en dat beviel zo goed dat ik ze ook heb gemaakt. Uwen uitleg is wel super!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig rokje met een super goede uitleg.

    Lieve groetjes Inka

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zalig rokske!
    Ik kom via Latanie, maar zal mss ook maar eens bij die Dutch apple langsgaan =)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vanavond wordt hiermee gewerkt! Merciekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wil je ook verklappen hoe je je naaimachine hebt ingesteld? Ik zit al uren te klooien achter de naaimachine en kom er maar niet achter waar ik de bovendraadspanning en steeklengte op moet instellen om mijn tricotrokkje goed te krijgen... snik..

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Er is net een rokje volgens jouw werkwijze vanonder mijn naaimachine gerold. Super! Echt waar en hij past perfect! Ik heb een linkje naar jou op mijn blog gezet. Knap gedaan, fille hella!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Is dat patroon ook geschikt als je een holle rug hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wanneer het over naaien gaat, zou ik denken dat we het over 'spelden' hebben in plaats van over 'spellen'. :) En zelfs dan zou 'spelt je' niet correct zijn. Wel lekker hoor, spelt, in een brood of zo. ;)

    BeantwoordenVerwijderen